Digitala möten med Zoom

Varmt välkommen till våra digitala möten med Zoom. För att få ut den bästa upplevelsen av mötet, rekommenderar vi dig att läsa igenom följande råd, och glöm inte att sätt upp ditt konto i god tid. Vi öppnar ”lobbyn” tio minuter innan utsatt mötestid, så välkomna in i mötet redan då! Bara hör av dig till oss om du har frågor eller funderingar.

Bästa hej!
Lars Ottoson, ordf
Österlen Lyser

Gör så här första gången:

  1. Ladda ner Zoom och skapa ett konto. Detta gör du genom att klicka på den här länken https://zoom.us/signup och följa instruktionerna. Du kan ladda ner Zoom såväl till telefonen som till datorn. Gör detta i god tid före mötet så att du hinner bekanta dig med Zoom och testa att ljud och bild fungerar. Vi rekommenderar att du delta i mötet via en dator om du vill ha möjlighet att ställa frågor. Det är gratis att ladda ner Zoom för att delta i möten.

När det är dags att delta i ett möte:

  1. Länken till mötet får du från oss, via mail, senast dagen innan mötet. Förutsatt att du har anmält ditt intresse att delta.
  2. När du klickar på länken kommer Zoom automatiskt att öppnas. Och om du använder dator kommer en dialogruta upp. Här klickar du på ”Join with video”. Därefter kommer ytterligare en dialogruta upp. Klicka på ”Join with computer audio”.
  3. Nu kommer du till ett väntrum. Där välkomnar vi dig och här väntar du tills mötet öppnar. När du släppts in i mötet kommer du att synas med bild (video) och du kommer automatiskt att vara mutad (nedtystad). Detta för att undvika att det blir stökigt på grund av bakgrundsljud och liknande. Du kommer sedan att vara mutad tills dess att vi öppnar upp för frågor och diskussion.

Bra att veta

  • Om du vill stänga av din video klickar du på “Stop video” nere i vänstra hörnet.
  • Skulle du inte höra oss när du kommer in i mötet, trots att det fungerade när du testade ditt ljud, kan du testa att gå ur mötet och komma in igen.
  • Om något fortfarande inte fungerar kan du gå ur mötet och istället ringa in med hjälp av en telefon på följande nummer: 08 5052 0017. Ange mötes-ID som du fått samtidigt med länken till mötet.
  • Om du sitter själv vid en dator kan vi rekommendera dig att plugga in hörlurar för bästa ljudupplevelse. Vi rekommenderar även att ha ljudnivån på din dator på ½-⅔ för att ljudet inte ska bli skramligt.
  • Om ni sitter flera i ett rum bör ni bara använda en dator. Om ni vill kunna ställa frågor muntligen finns det risk för rundgång med flera datorer, även om enbart en dator har ljud på.

Hur gör jag för att delta i diskussionen?

  • Vill vi självklart att du ska kunna ställa frågor och delta aktivt i diskussionen. 
  •  Om du vill ställa en fråga under tiden som mötet pågår klickar du på “Chat” nere i menyraden, näst längst till höger (på telefonen hittar du chatten genom att trycka på “participants”). Se till att du väljer “To: Everyone” när du skriver i chatten. En av oss kommer att läsa chatten löpande och lyfta så många frågor som möjligt i samtalet. I slutet av mötet öppnar vi upp för frågor och reflektioner muntligen.
  • I övre högra hörnet av Zoom-fönstret kan du välja att visa hearingen i “Gallery view” (du ser då alla mötesdeltagare med små bilder) eller “Speaker view” (då ser du den som talar i större bild). Du väljer själv hur du vill visa hearingen, vi kan rekommendera “Speaker view” när samtalet är igång.

Och slutligen….

Kom i håg att logga in i Zoom i god tid innan mötet. Det bästa är att säkerställa att du hör bra redan innan mötet startar. Från 30 minuter innan mötestiden släppa vi in i själva mötesrummet.

Vi ses på Zoom!